Za
bolju Srbiju
Svaka
žena koja pošteno podigne makar jedno dete u stanju je da
vlada celim svetom, ne samo svojom zemljom. U pitanju je
odgovornost koju osoba u situaciji roditeljstva preuzima u
ime drugog: za bolji čivot onih kojima taj naš život
ostavljamo i koje volimo više od sebe. Desilo se to i meni.
Kao i svima oko mene koje poznajem, koji su u poslednjih
deset/dvadeset godina dobili decu. Međutim desilo nam se i
nešto drugo, što nismo mogli ni da predvidimo, ni da
kontrolišemo: rat, nacionalizam, beda. Niko od mojih
prijatelja ne samo da nije bio nacionalista, nego nije bio
ni nacionalno opredeljen,
Često
nismo ni znali svoje nacionalno poreklo, kako na ovom našem
tlu stvari nestaju, ništa ne ostaje zapisano, osim ratova i
spomenika razaranja.
Međutim,
naš poslednji predsednik, u toku svoje nesrećne vladavine,
nije nam napravio samo rat već i decu nacionaliste. Na vrlo
poseban način oni imaju svoj nacionalni identitet, kao ćorsokak,
kao pomanjkanje mogućnosti drugog identiteta osim lošeg
Srbina (nametnutnog spolja, od internacionalne zajednice) i
kompulzivnog Srbina (dodeljenog od strane domaćeg
agresivnog nacionalizma). Ali naša deca su dobra deca, vrlo
matora, ksenofobična ironična i krajnje nacionalistički
internacionalna. Retko idu u škole, ali govore strane
jezike, ne poštuju svoje roditelje koje vide kao političke
idiote koji su sve naopako govorili o životu, istini i
pravdi, ali zato nemaju poverenja ni u veliki svet koji im u
krajnjoj liniji ništa niti obećava niti nudi. Nerviraju se
kad čuju na nekoj stranoj televiziji da su Srbi izvršili
masovni pokolj, s obzirom da sebe takođe smatraju Srbima,
jer im drugi identitet nije dozvoljen, a ne znaju ni za
kakve pokolje kao deo svoje svakodnevice. Naprotiv, isto se
oblače kao u Americi, ili u Parizu, slušaju istu muziku i
gotovo da ništa ne znaju o Kosovskom boju, ovih dana ili
pre 600 godina, osim onoga što čuju na domaćim i stranim
televizijama.
Naša
deca nemaju para niti perspektive: dele se na one koji
odlaze i ostaju, ali ne po principu dobitnika ili gubitnika,
dobrih i loših đaka, bogatih ili siromašnih, već po
principu emotivne zavisnosti od svoje izolovane jazbine, od
svog geta i emotivne snage da se izdrži samostalno ta ista
pozicija negde u svetu gde će, kao Indijanci, nositi tuđe
perje nebeskog naroda koji se nije snašao na zemlji. Naša
decam će biti veći nacionalisti ako napuste našu
nacionalističku zemlju nego ako ostanu ovde da se trebe od
velikih ideja i reči. Jer biti Srbin u Srbiji je isto što
i biti Jevrejin u Izraelu, odnosno ne biti ništa do građnin
svoje zemlje, pod uslovom da ti je to dozvoljeno.
Zašto
pišem o našoj deci neprekidno? Zato što će uskoro oni
vladati Srbijom, ta deca koju smo mi odgovorno ili
neodgovorno rodili i vaspitali. Uvek sam sebe smatrala
političkim idotom, u grčkom smislu te reči, odnosno
osobom kojoj su informacije nedostupne te je isključena iz
javnog života. Sada je međutim došlo moje vreme: žiža
javnosti obasjala je moje odgovornosti, moje propuste, moje
zločine, pre svega u odnosu na moju decu. Deca političkih
idiota, međutim, nisu politički idioti; oni su ginuli za
tuđe ideje, nepokretnih staraca u uniformi sa ordenjem, ili
su dezertirali od tih istih, lišeni normalnosti i građnskih
prava. Unazađeni sto godina kroz folkloristično domaće
političko nasilje, getoizovani i demonizovani od spoljnog
sveta, to su deca koja nisu videla ni Dubrovnik, ni
Sarajevo, ni Kosovo (niti Mona Lizu): već samo stradali
zbog njih na ovaj ili onaj način. Kao majka, kao bivši
politički idiot, koja, skromno govori i, tvrdi da može da
vlada bolje Srbijom od dosadašnje vlasti, osećam krivicu
što sam dozvolila svojim roditeljima da iskoriste moju decu;
takva je logika i dinamika patrijarhalnog militarističkog
društva, jedinog koji ovaj svet poznaje
Ali
upravo je tu i preokret: samo oni koji su bili upotrebljeni
i zloupotrebljeni od strane tog specifičnog nasilja i oni
koji su ga peživeli imaju snagu i da ga pobede. Nas srednju
generaciju, bivše hipike, mirovne aktiviste i slabiće
spasiće naša deca ali će nam onda i suditi.
Oni jedini imaju petlju i način da se bore protiv onih koji su im život upropastili. Međutim, i ceo moderan svet je takav; sve dok bomba ne padne u tvoje dvorište, dok tvoje dete neko ne ubije, ne želiš da ga menjaš. Kad sanjam o drugačijoj Srbiji, sanjam i o drugačijem svetu i o drugačijoj sebi: o jednoj možda utopijskoj zajednici u kojoj se našoj deci nije desilo ono što jeste i napravilo od njih heroje mimo njihove volje.