Čečenija
“Koga
briga za Čečeniju? Tako je daleko, konačno je neko drugi a
ne mi prva loša vest na stranim televizijama, “Ono Drugo”,
opasni momci za civilizovani svet. Ovo je najčešća reakcija
srpskog deprimiranog građanina posle rata na Kosovu, bez
obzira iz koje klase ili grada potiče.
S
druge strane, sada je dosta tih loših momaka, mnogo miliona
ih je, etnički govoreći, milioni loših momaka koji čine
zlo mnogo manjoj zajednici “dobrih momaka”. Mi smo
suprotan slučaj, mi Srbi u poslednjem ratu borili smo se
protiv celog sveta. Pa, pretpostavljam, prva razlika u
spontanom razmišljanju. “Koga briga za Čečeniju”, jeste
razlika u proporcijama, ne u paralelama vere, netolerancije,
nasilja ili ljudskih prava. Drugim rečima, mi loši momci,
pored toga što smo loši još smo i ludi, dok su ruski loši
momci manje ludi i prema tome odgovorniji, bar prema
sopstvenom narodu. Da li mi prija ta razlika?
Ništa
mi više ne prija, ima tome već nekoliko godina, suviše sam
izgubila meni bitnih stvari da bih mogla nešto da osetim
vezano za apstraktne vrednosti; čak sam i majku izgubila kao
zakasnelu žrtvu rata: šlogirala se i umrla je brinući se za
Kosovo a ne za mene, ćerku jedinicu, niti za moju ćerku,
njenu jedinu unuku. Plakale smo dok je umirala, ali ona nas je
strogo gledala s rečima: nema plakanja, morate da se borite
za Kosovo, niste ga ni osvojili i nemate prava sada tek tako
da ga predate. Moja majka je bila predratna komunistkinja
tvrdog kova koja je rizikovala život 1948. Inače bila je nežna
žena i odlična pedijatarka, luda žena koja je umrla zbog
Kosova dok je gledala zvaničnu televiziju verujući do samog
kraja da su Srbi tamo žrtve a ne agresori. I naravno, ona je
bila moja majka, jedina osoba koja me je u životu ozbiljno
podržala, u porodičnom životu i umetničkoj karijeri.
Još
jedna razlika: u poslednje vreme odgovarajući na pitanja
strane štampe o mojoj zemlji i o zlodelima loših momaka,
koji se svi đuture nazivaju Srbima, kao da je biti Srbin
sinonim za zlodelo a da mi ljudi možemo biti i nešto drugo,
na primer cveće u Srbiji, morala sam da razmišljam o
paralelama, koje nikad nisu ni paralelne niti istinite, već
samo pomažu da se vide rupe u stvarnosti. Na primer Srbiju je
strana štampa često poredila sa nacističkom Nemačkom a našeg
predsednika sa Hitlerom. Nema veze ali velike razlike su sledeće:
a) Srbija je ušla u rat sa NATO-m, najvećom vojnom silom na
svetu posle Hitlera, dok je Hitler bio najveća vojna sila na
svetu koja je okupirala one manje; b) srpski narod u toku
vladavine predsednika Milosevića svakim danom sve gore i gore
živi preživljavajući ne samo zvanični rat već onaj
nevidljivi svakodnevni protiv “prirodnih” smrti od gripa,
neuhranjenosti, depresije. Nasuprot tome za vreme nacističke
nemačke ljudi su živeli svakim danom sve bolje zahvaljujući
vojnoj industriji i mogli su sebi da dozvole da ignorišu
poreklo ili posledice svog dobrostanja. I na kraju nešto što
nije nebitno, kao lakmus test, Jevreji nisu progonjeni u
Srbiji, ideološki niti praktično. Naprotiv, ludi paranoični
Srbi imaju ideju da su oni sami progonjeni kao Jevreji,
manipulišući sopstvenom smrću kao da ona može biti
privremeno rešenje za život i naravno opravdavajući
agresivnost prema Drugom. Možda ove tri tačke mogu da budu
kriterij i za Ruse?
Vraćam
se na moju majku koja nikad nije prestala da veruje u Rusiju i
njeno bratstvo sa Srbijom (profesor muzike koji ju je učio da
peva operu bio je Rus), njene poslednje reči bile su (umrla
je 22. novembra 1999): videćete jednoga dana, Rusija će im
se osvetiti u Čečeniji za našu patnju. Oni su kukavice (ceo
svet, pretežno zemlje NATO-a), ne usuđuju se da pipnu Rusiju,
Rusi su veliki narod i velika sila, nikad neće dozvoliti da
budu poniženi. A moj otac pragmatično dodaje: ali Rusi
nemaju para, samo nuklearno dugme, nadajmo se da ne započnu
treći svetski rat. Pa šta? Na to će moja majka prkosno
poslednjim snagama pred smrt: Sami su to tražili.
Pretpostavljam
da je moja majka zaista bila luda, kao većina Srba, da ne računam
one stvarno loše momke koji su počinili zločine na Kosovu,
u Bosni, u Hrvatskoj, ali ja nisam luda. Pa ipak sam pocepana
između uloge ćerke svojim roditeljima koji su me najviše
voleli, koji me ništa nisu naučili a sve mi ostavili, i
uloge učenice mojih NATO neprijatelja koji su me sve naučili
ali mi nikad ništa nisu dali.
Svaki
film, svaka emisija, bilo da su vesti iz Čečenije, bilo da
je holivudski film, mora da ima makar jednu dobru scenu pravog
nasilja, da bi bio emitovan. Nije tako nekad bilo, u filmovima
Frenka Sinatre on je pevao Grejs Keli. Međutim to samo znači
da su se promenili filmovi a ne vremena. Ratovi i ljubav se
sve vreme dešavaju ali se naš stav i interesovanje pomeraju.
Danas
sam gledala na TV-u mjuzikl i kako ruske trupe ulaze u Grozni,
gledala sam uništen grad, čak i ne zamišljajući život
koji se tamo odigrava, čak i ne pokušavajući da izbrojim
mrtve. Moje stručno oko žene koja se bavila filmom i prošla
rat na Kosovu, odmah može sve da prepozna. Moja frustracija
proizlazi upravo iz te nemoći. Nisam više nevina, nisam više
naivna, što se tiče bilo kog rata, ali ipak, više nego ikad,
nisam u stanju da mrdnem: vidim različite krajeve, da li ćemo
ostati živi ili nećemo nije bitno, ionako su to samo detalji.
Divim se svima onima tamo negde koji još uvek imaju snage da
nešto zastupaju, da se bore ili da plaču nad mrtvima.
Imam
problema sa pisanjem ovog teksta, sa ovom temom: prijatelj mi
je rekao, mora da si veoma površna da prihvatiš da pišeš
tekst na temu o kojoj ništa ne znaš. Jedan drugi kaže, zašto
ne odeš u Čečeniju i sama proceniš. A jedan u koga uopšte
nemam poverenja: odlično, ti si prava osoba da piše o bilo
čemu. Pa, pretpostavljam, mi smo svi sve tu gore navedeno:
površni, neznalice i prave osobe kad se radi o ratovima koji
se drugima dešavaju. I tada mi pade na pamet Papa Đovani
XXIII i njegova čuvena oslobađajuća rečenica kada je
imenovan za papu i kad se uplašio svog posla: Đovani, ne
shvataj sebe toliko ozbiljno, ti si jedan “običan čovek”.
Lako je sa papama i piscima, oni su samo obični ljudi koji se
pretvaraju da znaju nešto više. A ko kaže da to ne važi i
za političare; čarobnjake koji izigravaju moć i znanje i
plaše detinjastu publiku. Samo žrtve imaju prava na višak
znanja.
Izveštavanje
CNN-a o Čečeniji zvuči drugačije u zavisnosti od zemlje na
svetu u kojoj se nalaziš. U Barseloni mi se učinilo da je
bolje nego u Beogradu. U Barseloni izgledaju kao bilo koji
ljudi različitih boja koji se bore za svoj život, isto kao
što je bilo na Kosovu ili u Istočnom Timoru. Ima nečega u
toj globalizaciji neznanja, čovek se u njoj oseti lagodno.
Politički idiot se oseća idiotom gde god se on/ona nalazi i
to otuđenje mu prija.
Gledam
Ligu žena iz Rusije koje istražuju istinu o poginulim
vojnicima. Opet na CNN-u. I kod nas je tako bilo. A onda kad
su me u Barseloni upitali u vezi sa Kosovom, o srpskim majkama
koje su nacionalistkinje, odgovorila sam im: često su
glasnije od muškaraca sve dok im ne odvedu sinove u tuđe
ratove, da ginu. U Kataloniji, nacionalizam je star, gord i
vrlo stabilan, možda čak i u porastu. Gordi su kao što to
mogu biti Srbi ili Rusi. Oni su desničari, Srbi uglavnom levičari,
a Rusi? Pretpostavljam da nacionalizam ima oba krila a u prošlim
vekovima mogli su i da lete, ali sada sa svim ovim avionima,
zaista je prošlo njihovo vreme.
Posmatram
Kofija Anana, Sagatu Ogata i čečenske izbeglice kako se bore
za svakodnevno preživljavanje: iako je identičan skript,
opet vidim razlike: mi smo Evropa a Čečenija nije. Naše
bombe su padale zaista vrlo blizu Beča, zagađen vazduh, zagađena
voda i demokratija, ubijanje kao virus… Nacionalizam koji su
Srbi razvili bio je prva brana ostalih ksenofobičnih
nacionalizama u Evropi protiv onoga Drugog, protiv Istoka…
To je hrišćanska istorija Evrope. Čak ni sveti Franja nije
mogao da izađe na kraj sa hrišćanskim nacionalističkim
ratovima u Africi protiv nehrišćana, zbog čega je odustao
od uloge vođe svog reda, ali mu nisu dopustili da ode.
Sada,
mi izdajice i disidenti Velikog Reda Srba ili Rusa,
ortodoksnog hrišćanstva ili samo hrišćanstva: da li zaista
možemo da napustimo svoje stado, da budemo drugačiji i da
preživimo kao normalni ljudi? Niko nas neće ni sa jedne
strane, ako to uradimo. Znamo mi to, svi mi koji zaista živimo
u multikulturalnom društvu a ne samo imitaciju tog istog. To
jest u onim društvima u kojima postoji pravi konflikt
zasnovan na razlikama, u onima u kojima kulturni imperijalizam
i kolonijalizam nisu svet blažili ravnodušnošću, gde novac
ne pravi velike razlike jer ga niko nema. Tada nešto drugo
predstavlja jezik razlika, jedina ravnopravnost je život u
istim govnima a čak i tada može da se izvuče razlika
zasnovana na lokalnim govnima i to se onda zove lokal
patriotizam.
Stiže
mi elektronskom poštom tekst iz ženskih grupa:
“Drage
feministkinje sa Istoka i Zapada…
Šta
znate o ratu o Čečeniji? Kako dobijamo informacije o ratu u
Čečeniji?
Šta
mislite o čečenskom rukovodstvu, i o ruskoj vladi u odnosu
na rat u Čečeniji?
Nas
dve, feministkinje, Valentina Uspenskaja iz Tvera, Rusije, i
Lepa Mlađenović, Beograd, Srbija, žele neka mišljenja da
razmene u vezi sa situacijom.
Obe
smo iz država čije vlade imaju posla sa “rešavanjem
problema manjina”. Srpski režim je za poslednjih deset
godina sistematski maltretirao albanske građane iz Srbije, na
Kosovu. Sistematsko maltretiranje završilo se etničkim čišćenjem
za vreme NATO bombardovanja ovog proleća kada su srpska i
vojna policija proterale 800 000 albanskih stanovnika sa
Kosova iz njihovih domova u Makedoniju i Albaniju, kada je na
stotine sela uništeno a mnogo žena silovano…
Obe
imamo dugogodišnje iskustvo o tome kako vlada proizvodi
takozvane “nacionalne manjine” i ponaša se prema njima.
Mi verujemo da je “nacionalna manjina” državni proizvod.
Politika sile država nacija počiva takođe i na kontroli
“nacionalnih manjina” da bi se obnavljala kao “većina”.
U
“srpskom slučaju” srpski režim je vremenom konstruisao
Kosovske Albance kao “manjinu” a onda kao “neprijatelja”.
Vrlo slično se odigrava i u Rusiji. Ruska vlada poslala je
“mirovne odrede” – da podržavaju “mir” na Kosovu,
dok istovremeno isti režim šalje svoje vojnike da bombarduju
čečenske građane i vojnike. Kako da izađemo na kraj sa
ovim činjenicama? Kako da živimo sa činjenicama da je
hiljade Čečena pobeglo u Inkvizetiju i znamo da ih je mnogo
u ovom trenutku koji se smrzavaju na hladnoći bez hrane!
Istovremeno, oko 100 000 Albanaca sa Kosova koji su se vratili
na svoju teritoriju žive pod šatorima, pored svojih kuća,
na hladnoći, s obzirom da je srpska policija uništila
njihove kuće proleća 99. Situacija nije laka. U ovom
trenutku, na primer, na Kosovu kojim vlada UN/NATO ostalo je
samo 4% srpskog stanovništva. U glavnom gradu Prištini, ima
ih oko 400 i žive u potpunoj izolaciji i strahu. UN svakome
od njih donosi hranu. Ti ljudi sa srpskim imenima i jezikom žive
u svojim domovima kao u zatvorima, plaše se da odu u radnju…
zato što mogu biti ubijeni ili kidnapovani. Pored toga,
prijateljice sa Kosova su nam rekle da albanske bande otimaju
sa ulica i prodaju u cilju prostitucije albanske mlade žene.
Takođe znamo da su mnogo, mnogo žena silovali srpski vojnici,
znamo takođe da su žene rođeni muževi silovali… i mi
smatramo da su za sve te oblike muškog nasilja naši režimi
i vlada odgovorni.
Pretpostavljamo
da se u Čečeniji događaju slične stvari, nasilje je tako
brutalno da nema nadzora, tamo nema novinara i informacija o
tome šta se dešava osim bombardovanja.
Nas
dve smatramo da protest ima smisla ako protestujemo protiv
“sopstvenih vlada/režima”! Zato smo se i našle da napišemo
ovo kratko pismo da kažemo da se POTPUNO SUPROTSTAVLJAMO
SRPSKOJ I RUSKOJ VLADI.
Rat
na Kosovu je završen, nadamo se, i srpski režim se sada bori
protiv “srpskih izdajica-opozicionih vođa”, s obzirom da
Albance sada proganjaju KFOR (UN/NATO vojnici). Ruska vlada se
još uvek bori protiv Čečena, sve dok ne pređu na druge “neprijatelje”,
druge “manjine” ili takozvane “ruske izdajice”,
verujemo da je ovo sistem potpune muške moći, i da nisu u
pitanju nacionalnosti niti “krv i tlo”.
Šta
vi mislite?
Sestrinski,
Jedna
antifašistkinja feministkinja i
jedna
feministkinja pacifistkinja
Lepa
i Valentina.
Čini
mi se da bih i ja mogla da potpišem ovaj tekst, ali ja moram
sama da razmišljam:
Kolektivna
krivica i lična krivica su nešto čega ne mogu da se rešim
kao spisateljica koja ima javni život, kao Srpkinja koju su
vređali i njeni a ne samo oni Drugi, kao žena koja živi sa
svojim muškarcima i nosi se sa njima, kao manjina manjine, pošto
sam žena iz opozicije: neko je rekao u Hagu, rasteretićete
se kolektivne krivice ako je razložite kao ličnu. Ali ja se
plašim da moram same sebe da se rešim da se ne bih osećala
krivom što sam ja bila ja.
Zapis
iz dnevnika političkog idiota o Čečeniji
4.
februar 2000.
Srpski
zvanični program emituje na svom glavnom programu kao ključnu
vest da je istaknuta ruska pobednička zastava u Groznom: opet
je moja majka bila u pravu, šteta što nije više sa nama da
uživa. Mi smo ili ravnodušni ili besni u odnosu na tu pobedu,
razlika je u njihovoj pobedi i našem porazu. Naša zastava neće
se verovatno pobednički vijoriti godinama ni u Beogradu posle
svega što se desilo: iz krivice, zbog kazne. U Austriji, u Beču,
gužve zbog nacionalizma: sankcije međunarodne zajednice,
mala luda grupa želi da zastrani. To je naša priča, opet
paralela sa Hitlerom. Sećam se kako sam nedavno videla u Nemačkoj
u Lajpcigu priču o tri crnkinje Austrijanke iz Linca. Pitala
sam se da li bi mogle biti i Srpkinje iz Beograda i da pevaju
bluz u Beogradu. Pitam se da li tri crnkinje mogu da budu tri
Ruskinje u Rusiji danas. Pitam se o paraleli sa Južnom
Afrikom, jasan aparthejd zasnovan na boji kože, i ovom novom
etničkom čišćenju i nacionalizmu bez vidljivih obeležja.
Mislim da je ovaj novi drugačiji, nisu mu potrebne tri
crnkinje da bi započeo rat.
I na samom kraju: oprostite mi što nisam govorila o Čečenima ili Albancima, Onom Drugom, valjda zato što govor iz sebe je jedino pošteno što mogu posle svega da zamislim kao polaznu tačku a ne samo kao kraj.