Pristojni
ljudi
U
toku noći padaju mi na pamet važne misli, kao i košmari. Ali kako mi
sunce obasja pogled, moje se misli na svu sreću istope i ja sam tada ispražnjena
rekonvalescentkinja od misli, i saučesnica moje svakodnevne i dugoročne
istorije bilo čega: slabosti, drskosti, jednog začaranog kruga.
Posle
ovog poslednjeg ali najbolnijeg rata koji smo proživeli na Kosovu i u toku
ovog postmodernog nevidljivog rata spoljne izolacije i unutarnje represije,
moji košmari povezani su sa još jednim jakim osećanjem: osećanjem
krivice. Dakle, to osećanje krivice je potpuno nepoetsko, neintelektualno i
neracionalno. Budim se sva anksiozna zato što nisam kupila vim za spremačicu
koja treba da dođe. Budim se preznojena zato što su umrle moja sestričina
i moja mama a ja sam ih mnogo volela i mnogo mi nedostaju. Ali se takođe
budim anksiozna i preznojena kad pomislim na sve one druge koji su otišli
koje nisam ni volela ni poznavala. Pomisao na njihovu smrt povezanu sa mojim
životom najbliže me dovodi do osećanja krivice iz mojih košmara zato što
to nije samo osećanje krivice već i intezivan strah od moje krivice. Ko je
sledeći, pita moj podsvesni strah: ja, moje dete…?
Ove
noćne misli intenzivno se bave moralnošću: u toku dana međutim,
konfuzija mi prija više nego ikad. Svaki uvid ili mišljenje o tome šta je
ispravno a šta pogrešno vrlo brzo mi proleti, isuviše brzo da bih mogla u
delo da ga prevedem. Moj budni život, kao i svačiji, bavi se življenjem,
sa nekontrolisanom uvek promenljivom materijom… i iskreno rečeno, ljudi
su ti nosioci materije koji me brinu: izraz koji je moja majka često
koristila za odrasle kada sam bila dete vraća mi se kao zastrašujući dečiji
stih: ne brini, to su pristojni ljudi kao i mi.
Ko
su ti ljudi? Da li postoji nešto što bi se moglo nazvati ljudima? Da li
postoje ljudi koji su kao ja? I šta tačno znači biti pristojan, onda i
sad?
Posle
svega što se desilo u mojoj bivšoj i sadašnjoj zemlji niko nije posve
nevin.
Ali
idemo redom: ne verujem da su ljudi prirodno dobri niti da su ratovi
neprirodna pojava. Takođe ne verujem u heroje iako verujem da oni postoje
ali da su to ljudi koji jednostavno urade ono što moraju pod određenim
okolnostima. Nisu oni rođeni kao heroji. To isto važi za dobrotu. Mnogo
dobrih dela zasnovano je na prilici da čovek bude dobar.
Mislim
da kolektivna krivica objektivno ne postoji ali potpuno verujem u kolektivnu
krivicu kao lično osećanje. Mislim da ljudi češće i jače osećaju
pripadnost nekom kolektivnom delu, sećanju, identitetu i prema tome krivici
nego što mogu da osete svoje individualno biće i ulogu u opšem ili
kolektivnosti. Lično osećanje krivice trebalo bi da proizađe iz osećanja
lične odgovornosti. A u političkim sistemima kao što je naš malo njih
ima dovoljno odgovornosti da bi potom osetio privilegiju da se lično oseća
kriv. Najmanje od svih žene. Osećanje krivice takođe nije nužno povezano
sa tim da li je neko dobar ili loš, već i da li je ispunio svoje obaveze
ili ne. Ja se sigurno osećam krivom što pripadam zajednici ljudi koja je
nanela toliko nesreće i smrti ljudima koje čak ni ne poznajem ili volim,
ne znam šta sam pogrešila u životu da postanem saučesnica u tom
destruktivnom i samodestruktivnom procesu osim što sam sva ja pogrešna kao
i ceo moj život. Ako uništim svoje osećanje krivice plašim se da ću i
samu sebe da uništim.
Jedan
moj bivši prijatelj koji je otišao u egzil kad je počelo bombardovanje
pokazuje prstom na sve nas koji smo ostali, možda još i više ka meni koja
sam mogla da odem. Zove nas saučesnicima, kukavicama, ratnim zločincima
ili profiterima…
Iako
bih mogla donekle da se složim sa tvrdnjom da sam deo ženskog tela koje
oseća kolektivnu krivicu, ne bih znala kako ja njega da nazovem. Svakako ne
izdajicom, karijeristom, brbljivcem… zato što on ima prava da bude sve to
u situaciji koja je naopačke. Ali koja su onda naša prava u jednoj
abnormalnoj situaciji? Da li ona uopšte postoje? Ili bi trebalo ponizno da
kažemo mrtvima: oprostite nam što smo ostali živi.
Hodajući
ulicama Beograda, vidim odrpane ljude, nesrećne ljude, gladne ljude, ljute
ljude i iznenada shvatam da je upravo od tako nečega napravljena
pristojnost. Izdržati sve to sa dijapazonom svih ljudskih reakcija. Vidim
ljude koji pripadaju jedni drugima a to niti znaju niti hoće: rođeni u
istom jeziku i kulturi, i sudbini: sudbini vojnika Švejka, ili su to samo
ljudi sa pokvarenim zubima i lošim seksom. Prepoznajem sebe u kategoriji
tih ljudi u kojoj nikad nisam bila osim kad se dođe do zajedničke istorije
i nemanja ličnog prostora ili mogućnosti: da li se tako razvija
solidarnost i postaje pristojan? Zahvajujući pomanjkanju slobode? Ali
istorija se nikad ne ponavlja i paralele nisu nikad paralelne a kad tako
izgledaju one zapravo ukazuju na razlike… U tom smislu možemo da se
poredimo sa Švejkom, sa Nemcima, sa Italijanima, sa Južnoafrikancima, da
bismo videli tu razliku… Razlika koja čini razliku zbog koje smo slični.
Problem
sa razlikama je što i one počinju da liče na mestima bez slobodnog
prostora.
Govoreći
o odgovornosti umetnika, u čijoj sam ja grupi ali površno s obzirom da sam
žena, feministkinja – smatram sebe više aktivistkinjom i ljubiteljkom
umetnosti nego nekim ko ima ideje na prodaju. Međutim, verujem da nijedan
pisac ne može biti pametniji ili odgovorniji od ljudi za koje i o kojima piše.
Posao pisca je da posmatra a metod mu je da svoje uvide oformi kroz
intuiciju u reči, priče, šta već… Posao pisca ne može biti posao
političara. Naravno svi smo mi i politička bića, to je nešto što se
podrazumeva u racionalnom biću. Ali baš zato takva vrsta ideologije ili
razmišljanja jesu nebitna i neodgovorna ili bitna i odgovorna kao u bilo
kog drugog građanina. Sećam se pasusa koji sam pročitala u romanu jednog
veoma poznatog romanopisca o ratnim dezerterima, i bez obzira što je pisac
osuđivao taj čin i taj lik, opis i razmišljanja karaktera se i danas mogu
primeniti kad se pozitivno razmišlja o dezerterstvu. Po meni je to dobro
obavljen posao.
Pisci
ne mogu biti pametniji od svog naroda ili gluplji u ime svog naroda. I ako
to pomisle, oni ne samo što postaju uobraženi već i opasni. A neki to
zaista i jesu. To su i neki mediji, bez obzira na njihovu političku
orijentaciju. Ne menja mnogo to da li se radi o pojedincu ili instituciji,
na vlasti ili u senci – ako govoriš u ime onoga koga smatraš Drugim,
zloupotrebljavaš svoje reči i one koje predstavljaš.
Kao
što rekoh, reč pristojnost pamtim iz detinjstva, to je jedna staromodna
ali uverljiva reč, upravo kakva je deci potrebna.
Dakle,
moja majka je bila predratna komunistkinja, neko ko se odrekao sopstvenog
nasledstva u ime svoje vere, koja je rizikovala život u ime zabranjene
komunističke partije… Moja majka je takođe htela da me pošalje u rat na
Kosovo, da branim našu svetu zemlju i manastire, i nedavno je umrla govoreći
o Kosovu i suzu ne pustivši, čak naprotiv, mene bodreći: nemoj da si
kukavica, da mi plačeš: ne možeš ti da predaš našu svetu zemlju, niste
se vi za nju borili, nemaš prava da je izgubiš.
Moja
majka je takođe umrla kao zakasnela žrtva rata, kao žrtva sankcija: umrla
je od sepse i rasula u bolnici. Bila je i lekarka tako da je vrlo dobro
znala šta joj se dešava. Nije ni reč rekla, niti suzu pustila. To zaista
smatram jednom pristojnom smrću koju zaslužuje samo jedna pristojna osoba,
šta god ta reč značila na našem jeziku. Nisam mnogo suza ni reči ni ja
pustila… Umrla je u svom sistemu.
I ako srušimo mostove sa našim roditeljima s kojima smo se borili u ovom ideološkom ratu, i naša deca će srušiti mostove sa nama, ako već i nisu, i ubrzo možemo sa njima da vodimo rat. Ovaj put još bolniji, sa sopstvenom decom. Čini mi se da je pristojnost upravo ta staromodna i osetljiva reč/pojam koja nam je potrebna svima da preživimo. Sa tačke gledišta pristojnosti.