Iz knjige: Nadežda Radović, Politika na ženski način - RAZGOVORI

 

VESNA PEŠIĆ

Da li smo završili sa snoviđenjima velike Srbije

Srbija na istoku ili Srbija na zapadu – koliko je ta dilema danas još prisutna na političkoj sceni Srbije i ko će odneti prevagu?

Podela Srbije na proevropsku i antievropsku je prisutna duže od dva veka. Ovaj protekli period sa Miloševićem na čelu je, prema mojoj proceni, bio upravo period otpora da se uključimo u moderne evropske tokove. Postojala je ogromna istorijska šansa kad je nestalo podele na blokove da se uključimo u Evropu, ali ovde je učinjeno sve da se ta šansa ne iskoristi. Reč je o konstanti u istoriji srpske politike. Čak su nam i dinastije bile tako podeljene – Obrenovići su bili prozapadno orijentisani, a Karađorđevići više proruski, dakle proistočno. Ta podela traje i ovaj poslednji brodolom, koji smo jedva preživeli, je proizvela jedna snažna antievropska struja koja je ovde dominirala. Praktično, kad smo mogli da se priključimo modernim evropskim tokovima, kad je pala barijera Berlinskog zida i nestale hladnoratovske konfrontacije, konačno kad su se neke istočnoevropske zemlje okrenule promenama i Evropi, mi smo se okrenuli srednjevekovnim rešenjima i otpočeli ratove. Modernizacijski tokovi i evropske integracije su olako odbačeni.

Posle 5. oktobra, naravno, nastupile su promene i situacija je znatno drugačija. Ali, odlaskom Miloševića nije iz političkog života nestalo i te anahrone tendencije koja nas odvaja od razvijenog sveta. Nazvala bih tu pojavu “miloševićevizam”, koji najviše karakteriše gotovo radikalni parohijalizam i zatvorenost. On je otišao kao ličnost, ali taj mentalni sklop ili pogled na svet nije nestao. I ne samo da nije nestao, nego je i dalje vrlo jak, a to se sada i jasno vidi na političkoj sceni u Srbiji. Imamo utisak kao da neke stranke u DOS-u, time što su se zakavdžile do te mere da su između sebe sve mostove porušile, nastavljaju taj mentalni sklop, odnosno utonulost u parohijalno i palanačko. To znači da se ne vidi dalje od nosa, da ne postoji jasna vizija kako i gde sebe vidimo u budućnosti. Ja ni sama ne bih glorifikovala Zapad, nije reč o tome, nego važno je da se što pre napravi takav okvir društvenog života koji će voditi ekonomskom razvoju, višem standardu, stabilnosti države i transparentnosti institucija u kojima se donose važne odluke. Kad kažem da treba kritički posmatrati i Zapad, nemam u vidu omiljenu teoriju zavere – “šta nam zlotvori spremaju” – nego veoma konkretne stvari. Na primer: moramo biti pažljivi pred institucijama kakve su MMF i Svetska banka, da ne bismo postali jedna od zemalja u kojoj su ove institucije ostavile pustoš. U Latinskoj Americi, na primer, ove institucije su ostavljale vrlo loše tragove. U Argentini su držali nizak kurs nacionalne monete i negativno uticali na njihovu ekonomiju. Mi ne znamo kakav je sada naš odnos sa Medjunarodnim monetarnim fondom i kakav aranžman imamo. Slovenci ih nisu prihvatili, nije im odgovarao model koji nudi MMF. Dakle, govorim o sasvim konkretnim stvarima o kojima se malo zna i malo raspravlja.

 

Šta bi trebalo uraditi da se potencijalno negativni uticaji na privredu spreče?

Moramo znati šta mi sami hoćemo, pa tek iz te perspektive procenjivati kako se orijentisati prema svetskim institucijama o kojima upravo govorimo. Već sam rekla da naš problem jeste u tome što nemamo viziju, što nismo definisali šta zapravo hoćemo. Kad znamo šta tačno hoćemo, možemo, kad nam dođu, da kažemo koji je naš pristup rešavanju pojedinih problema i da se za njega izborimo. Meni je logičnije da naši stručnjaci znaju bolje šta i koji lekovi odgovaraju našoj privredi, uključujući i poznavanje navika, psihologije i mentaliteta, nego neko sa strane. Tu pomaže dijalog i on stalno treba da bude otvoren a ne da se nameću rešenja, niti da se kao nekada tera inat i zemlja zatvara prema modernim i globalnim tokovima. Trebalo bi napraviti i strateške planove za pojedine delatnosti, ne samo u ekonomiji, nego i u obrazovanju, zdravstvu... Moramo da znamo šta hoćemo za dve godine, za pet godina, za deset godina. Zato i postoji strateško planiranje. Danas sam bila sa našim odbojkašima i čujem da se u svetskoj odbojci planira šta će se dešavati sve do 2010. godine, pa planira li naš Savez svoje poteze unapred. Sve to još više treba da važi za razvoj institucija i jednog solidnog pravnog okvira u kome će se odvijati društveni život. Konačno, mora i otvoreno da se govori gradjanima da cena tranzicije mora da se plati. Ona ne može da se izbegne, radi se samo o tome da ona bude što manja.

 

U nevladinom sektoru su proteklih godina gotovo svi aktivisti prošli kroz edukacije o strateškom planiranju, valjda su i ljudi iz stranaka učili kako se to radi i da nema uspešne aktivnosti ako unapred nije osmišljena sa jasnom vizijom, strategijom, ciljevima, zadacima, nosiocima, načinom evaluiranja?

Bilo je izvesne edukacije, ali nedovoljne, pa nam stalno nedostaju kadrovi. Pored toga stranke opozicije su bile pod stalnim pritiskom i nisu mogle normalno da rade i da se pripremaju za preuzimanje vlasti. Više smo mitingovali nego što smo se edukovali za razne delatnosti nakon pobede na izborima. To nikoga ne treba da čudi, znamo kakvo smo vreme ostavili iza sebe. Sada je ta opozicija preuzmela državne funkcije, mnogi i veoma uspešno, ali ima i mnogo “škripe”. No, ono što nervira jeste velika kumulacija funkcija, pa je jedna osoba u tri ili četiri parlamenta, od opštine do federacije, pa su tu još i upravni odbori, pa ministarska mesta, pa funkicje u stranci...

 

A šta ćemo sa najnovijim sukobima u DOS-u koji se samo premeštaju sa jednog mesta na drugo, sve do poslednjeg u parlamentu?

Smatrala sam da je u ovom periodu neophodna saradnja ljudi iz DOS-a. Kako ćemo napraviti generalnu viziju kretanja društva, Ustav, zakone, dovesti investicije (nema ih još ni od korova) ako se odnosi u DOS-u svode na tako duboka neslaganje koja dovode do nestabilnosti države i koja, kao takva, mnoge odbijaju da ovde ulože novac koji nam je toliko potreban da pokrenemo privredu. Oni su se zapravo uhvatili za guše i sapliću jedan drugog, a to građanima ne može biti prijatno ako je obećano da će prve dve godine raditi zajedno kako bi se zemlja podigla iz pepela, a tek potom bi stranačke razlike bile i dobrodošle i konstruktivne. No, šta više vredi pričati kada od tog dogovora nije ostalo ništa. Ne vredi više da ponavljamo kako je u ovoj prvoj fazi DOS morao više da sarađuje, a manje da se svađa i uzajamo sapliće. No, šta je tu je i zato je sada važnije da se traži izlaz iz ove pat pozicije nego da se kuka što nema jedinstva. Gotovo je to – jedinstva nema i neće ga ni biti. To je najbolje pokazalo sukobljavanje u parlamentu, čiji je poslednji povod bio zakon o radu. Nikome nije jasno zašto se taj zakon toliko koči - gotovo do besvesti, da je moralo da dodje i do smene predsednika Skupštine. Ako smo za reforme, a bez njih nema oporavka, moramo se uhvatiti u koštac sa viškom radne snage. Naša realna situacija je da je u privredi ogroman broj radnih mesta koja su fiktivna, bez ekonomskog opravdanja. Neprihvatanje dolazi od desnih stranaka, pa se u vezi sa tim zakonom ponašaju kao da su lenjinističko-marksitičko-trockističke stranke. Kako mi to zamišljamo da idemo u reforme, a da se očuva samoupravljanje? Da je reč o nekakvim ultra levim, komunističkim stranaka, ja bih još tu nešto i razumela, a ovako jasno je da je reč o sukobu koji više nema nikakvu logiku sem baš tu - sukobljavanje radi vlasti.

 

Pa šta treba uraditi?

Mislim da više nema drugog izlaza nego da se ponovo vratimo na neku vrstu nulte tačke i da se raspišu izbori, ali samo pod uslovom da se promeni izborni sistem. Treba uvesti većinski sistem da bi se parlament, vlada i država stabilizovali. Proporcionalni sistem je očigledno neodgovarajući, a većinski sistem bi jasno uspostavio odgovornost stranke na vlasti, ali bi i jasnije profilisao šta je danas kod nas kritika i opozicija.

 

Kako ti teku poslovi i dani u Meksiku?

Radim koliko mi okolnosti u kojima živimo omogućavaju. Sve što nam se događa u zemlji ima svoje posledice i u diplomatskim predstavništvima. Ni u ambasadinim poslovima ne cvetaju ruže, najviše zbog nedostatka sredstva. Nismo primali plate poslednja tri meseca. A još teže je što su sredstva potrebna da bi se naša zemlja čula i videla u inostranstvu, a mi imamo šta da pokažemo, naročito u kulturi i sportu. Važno nam je da stičemo ugled, da razvijamo ekonomske odnose, da tako unapredimo našu privredu, da uspostavimo razne vidove razmene itd. Za poslednjih deset godina smo izgubili skoro sva negdašnja tržišta. Sa Meksikom smo imali prilično veliku ekonomsku razmenu, ali dugogodišnje sankcije su to sve potrle. Sve to treba da se pokrene od samog početka, ali moramo i da imamo malo strpljenja jer koliko ćemo biti prisutni na tržištima zavisi od toga kojom brzinom ćemo podići našu proizvodnju. Ne može da se mnogo izvozi ako nemamo šta da izvozimo. Svet se takmiči, ide dalje. A mi smo bili blokirani na svetskim tržištima, a i proizvodnja, naročito ona konkuretna, je mnogo opala i još se nije pokrenula. Pokušavam da obnavljam veze koje su nekada postojale i koje smo pogubili i da povežem stare partnere i da se nađu i novi, naročito oni koji bi investirali u našu zemlju. Meksiko je velika zemlja, da bi se u Meksiko nešto izvozilo mora se ponuditi velika serijska proizvodnja jer to je tržište sa preko sto miliona ljudi. Samo Meksiko Siti ima stanovnika kao cela bivša Jugoslavija. Utoliko je izvoz za Meksiko komplikovaniji, ali i daje velike šanse u budućnosti.

Pokušavam sa predstavljanjem naše kulture i sporta, jer stvarno imamo dosta talentovanih umetnika, vrhunskih sportista. No, bivši režim je ostavio finansijsku pustinju, a mnogo nam treba da se napregnemo, pa i da progutamo i po neku knedlu, jer nema sredstava da se predstavimo u punom svetlu. Ali, ja sam optimiskinja, i verujem da ako budemo imali pameti, nećemo moći sebe da prepoznamo za četiri do pet godina, mislim u pozitivnom smislu. Sada treba da bude onaj herojski period da se podignemo iz pepela i da dođemo na svoje mesto i odmerimo se prema svetu. Najbolje merilo za to kako zemlji ide treba da nam bude koliko radimo i koliko smo zaposleni. To nije pitanje lenjosti, već razvoja i produktivnosti. Onda kad budemo krenuli sa poslom znaćemo da će i nama pojedinačno i državi biti bolje. To će svako sam moći da proceni. Po mojoj proceni situacija momentalno baš nije vesela, ali to ne mora tako i da ostane. Možda već iduće godine mogu da se vide prvi rezultati napredovanja.

 

Kako ti posle višemesečnog otsustvovanja izgleda Beograd i svi mi tvoji prijatelji. Primećuješ li neke promene?

Čini mi se da su ljudi bolje raspoloženi, sem onih koji moraju da plaćaju porez. Ma kako problemi bili veliki vidim da se ljudi sa njima bore. To daje nadu. Onda smo gledali destrukciju a nije bilo izlaza, ni jednog otvorenog prozora. Sada znamo da je situacija teška, ali vidim da se puno ljudi iskreno angažuje da nam bude bolje i da su nam šanse ponovo otvorene.

 

Mi smo žene u zrelom životnom dobu veruješ li da će se za naših života ovde bolje živeti ili ako baš hoćeš da ćemo dočekati da živimo kao normalan svet.

Ako bude dovoljno razuma da se složimo da moramo da izvučemo zemlju iz krize u kojoj se nalazi, biće boljih dana. Oslobodili smo se stege koju nam je bivši režim nametao. Ja sam uvek verovala da će doći do oslobodjenja i novih prilika da popravimo izgubljeno. Nikad ne bih ni pomislila da to nije moguće. Konačno, sve vreme borbe protiv Miloševićevog režima znala sam da ćemo uspeti. Nismo mi Irak da sa Sadamom Huseinom sedimo čitav svoj život. Ovde ipak postoji ta energija naroda koja se ne može predugo držati pod presijom.

 

Puno prijatelja i poznanika me pita poslednjih dana hoćeš li da se vratiš u politiku. Ljudima zapravo nedostaje tvoja medijacija u ovoj muškoj surovoj političkoj balkanskoj areni.

Pa ja nisam baš otišla iz politike. Ipak, bavim se nekim poslom koji ima veze sa državnom politikom i njenim prezentovanjem u svetu. A i nije reč o tome da ja nedostajem u politici. Problem je, i to stalno ponavljam, u tome što ne smeju stvari da se slepljuju, nego moraju da se razdvajaju. Znači, jedna ekipa ljudi koja je bila u opoziciji sada je preuzela državne funkcije. Ta ekipa mora potpuno da se posveti državnom poslu. Problem je u tome što oni hoće da govore sa dva glasa - i stranački i državno, sve u isto vreme. Ne može da se bude i na vlasti i u opoziciji u istom momentu. Onaj ko je prihvatio državnu funkciju ne može sad da kritikuje to što sam radi. On mora da obavlja svoj posao što može bolje, a mora da postoji i relevantna opozicija i javnost koji će kontrolisati taj rad. Sada je sve to nekako smešano, a opozicija koju vidimo u parlamentu – bolje bi bilo da takve stranke i nemamo. U strankama je trebalo da dođe do obnavljanja kadra, uvođenja novih ljudi, one treba da unose živost, da se pripremaju za nove izbore, da podstiču svoje predstavnike u vlasti i propituju ih koliko su im oni dobra legitimacija za te buduće izbore. One moraju da formiraju programe za budućnost, jer nakon četiri godine dolaze novi izbori. Neće to biti isto vreme. Ponašamo se kao da će za četiri godine biti isto kao i kad je vlast osvojena, a okolnosti se menjaju. Vreme ne stoji. Ono se sada nešto zaustavilo zbog sukoba u DOS-u, ali će se opet ubrzati čim izađemo iz sadašnje krze. Svaka stranka treba da neguje svoj politički potencijal i da ga stalno gradi. Kod nas je rašireno mišljenje da ako neko nije baš predsednik ili podpredsednik stranke, a da će mu se politička karijera izmaći. Pogledajte koliko funkcija je izmenio Havijer Solana, a i ne znamo iz koje je on stranke. Dakle, umesto da se sve lepi kao pekmez, predlažem da se politika sve više usložnjava, da se funkcije razdvajaju, da se smišljeno stvaraju nove generacije političara.

 

Šta zameraš DOS-u?

Pa već sam odgovorila na to pitanje. DOS se dogovorio da će postaviti temelje modernog demokratskog društva, da će napraviti institucionalni i zakonski okvir takvog društva i pokrenuti razvoj. Kririkujem DOS upravo zbog toga, što taj deo dogovora nije ostvario. Ali ne kažem da nije ništa ostvario, i to bi bila neodmerena izjava.

 

Ali ovde se elementarna pitanja itekako postavljaju. Ne zna se hoće li zemlja biti republika ili monarhija, sekularna ili teološka država...

U DOS-u su se dogovorili da ta pitanja ostave za posle. Dok se ne donese novi Ustav, sistemski zakoni, ne postavi sudstvo na noge itd. ne treba zaskakati sa pitanjima koja su u suštini marginalna. Kome je danas ozbiljnio važno pitanje monarhije – da li ne? Mi i ovako mnogo volimo intrige, samo nam fale još i »dvorske intrige«. Ja sam republikanka i lično ne verujem da je ovom narodu mnogo stalo do monarhije. Ali, ako se pokaže da mu je stalo, biće načina da se i o tome razgovara. Sigurno, to sada nije prioritet. Sada se time ne treba baviti, jer to budi strasti i iracionalni faktori dobijaju na snazi na političkoj sceni.

 

Šta bi nam poručila?

Moramo da se koncentrišemo na pokretanje proizvodnje, da pazimo kako ulazimo u odnose sa MMF-om i Svetskom bankom, i da pokrenemo investicije. Moramo rešiti politička pitanja koja se odnose na našu prošlost i odnos sa Haškim tribunalom, jer nam to može postati velika prepreka. Treće, što pre stranke u DOS-u moraju da naprave pakt o saradnji dok ne raspišu izbore. Smešno je da se bez izbora vodi permanentna kampanja koja nas više razara nego što nam pomaže. Bilo bi dobro da prestanemo sa navijanjem ko je za ovoga, a ko za onoga. Strašno sporo idu dogovaranja, zakoni,. Iako je DOS imao većinu, ona postaje diskutabilna. Niko ne zna šta se u vojsci dešava, ko i koliko para troši. Nemamo uvid dokle su stigle reforme policije i kako će one teći i kojim tempom. Te institucije pod hitno moraju postati podložne javnoj kontroli i na saveznom i na republičkom nivou. I konačno, poručujem da nije tačno kada se kaže »ništa se nije promenilo«, i ne samo da nije tačno, nego je i nekako suviše mračno i ne vuče nas na gore nego nas gura tamo odakle smo se upravo izvukli.

Bulevar, broj 61, Novi Sad, 23. XI 2001, str. 6-9