Iz knjige: Nadežda Radović, Politika na ženski način - RAZGOVORI

 

MIRJANA OJDANIĆ

Sve se prvo dogodi u pozorištu, pa onda u životu

 

Veza pozorišta i onoga što smo živeli imala je intenzitet. Pozorište ima svoj udeo u prevratima koji su se zbivali. Mogle bismo reći da se sve prvo dogodilo u pozorišnim predstavama, pa onda u životu i da su ljudi pozorišta videli dalje od političara. Gde smo sada sa pozorišnim tekstovima i realizacijama u odnosu na ono što živimo?

Uticaj stvarnosti na pozorište i obratno pozorišta na naš život mogao bi da se shvati dvostruko - kao uticaj stvarnosti preko mode na pozorište i kao inspiracija. Kad kažem preko mode, mislim na tekstove koji se igraju svuda u svetu, pa i kod nas. To su predstave poput “Schoping & fucking”, koja se igra u Jugoslovenskom dramskom pozorištu, čiji naslov nismo čak ni preveli, valjda da bismo izbegli reč 'jebanje' ili da bismo naglasili kopču sa svetom. Što se, pak tiče inspiracije tu je situacija kompleksnija. Poslednjih desetak godina pozorište je u tom pogledu prolazilo kroz ozbiljnu krizu. Čak sam mislila da će 'stvarnost' ubiti pozorište i to nakon što ga ni film ni televizija nisu uspeli da ubiju. Mada, ruku na srce, pozorište je stalno u krizi. 'Kriza' je bitna odrednica pozorišnog života. Ali, u poslednjih desetak godina predstave su se otkazivale zbog svega i svačega. Na tu temu je, na primer, Duško Kovačević napisao “Larija Tomsona”. Mislim da je suština te krize bila u tome što je drama na ulicama bila snažnija od one u pozorištu. Prirodno stanje je da ljudi sa ulice zaviruju u pozorište da bi pratili dramu, a mi smo bili u situaciji da su ljudi iz pozorišta, ja radim u pozorištu »Boško Buha«, virili kroz prozore da bismo bili u toku sa dramom koja se odvijala pod našim prozorima. To je bilo jedno neprirodno stanje. Naravno, ne sporim da je Trg Republike dobar scenski prostor za sve moguće drame, a i u svakom trenutku ima bar pet hiljada gledalaca. Verujem da je suština naše pozorišne krize bila u tome što je drama napolju bila veća od one unutra. Onda je to prošlo kao što prođe kuga ili velike boginje. Ima onih koji su i kugu preživeli. Sada je pozorište ponovo živo. A i pozorišni poslenici su nešto iz te situacije naučili. Shvatili su da drama u teatru mora biti žešća od one na ulici da bi pozorište opstalo. »Lari Tomson« je odmah tretirao taj problem. Onda, pomenuću Stevana Koprivicu, odličnog pisca čije predstave se upravo igraju, »Tajna plave ptice« koja se trenutno igra u Ateljeu 212 je sjajan savremen tekst koji je pritom i komercijalan. Dakle, naučili smo šta je tržište, kako se pravi komercijalna i dobra predstava. Pozorište je krenulo ka komercijali. Znači: dva glumca i jedna stolica ili tri glumca i dve stolice. Dakle, oslanja se na tekst i na umetnost glume, što samo po sebi može da bude dobro, ali ima i svoje granice i ako ostane kao zakon pozorišta neizvesno je kuda će nas odvesti. Steva je uspeo da napravi komediju i to komediju sa potkom, ne praznjikavu kakvih je isuviše u našim pozorištima. Ima još dosta dobrih predstava naših savremenih pisaca. Nije potrebno da pričam o stranim predstavama koje stižu kao moda.

Domaća drama, pogotovu komedija je u ekspanziji, što je po meni još važnije jer je komedija lekovita, a u ovom trenu nam treba lek. Lekova nema i skupi su, pa pozorište može da pripomogne.

 

Domaći komadi dominiraju u pozorištima. Koliko naša pozorišta imaju veze sa onim što se događa u pozorištima u svetu?

Nisam rekla da domaće predstave dominiraju. One dominiraju u izboru koji bih ja napravila, jer su kvalitetnije. Iako, za neke od odličnih predstava javnost gotovo nije ni čula. Na primer, predstava “Damin gambit” u Slavija teatru je sjajna a prošla je gotovo nezapaženo. To je predstava jednog mladog pisca kome je to prvi tekst. To je čovek kome se dogodila bajka. Njemu su se ispunili snovi.

Kod mene dominiraju domaći tekstovi jer smatram da je pozorište stvar trenutnog doživljalja. Ono ne može da se doživi za deset godina ili za dvadeset. Na primer, predstava “Proleće u januaru” je pre dvadeset godina propala u Ateljeu. To je bila jedina propala predstava Duška Kovačevića. Poslednjih godina on je po toj predstavi napisao “Andergraund”, scenario za film. Sada je taj tekst funkcionisao. Znači, kad je napisao “Proleće u januaru” bilo je suviše rano. Tada je taj tekst delovao kao naučna fantastika. Onda je ovih godina ta predstava postala naša svakodnevica. Verujem da je pozorišna predstava stvar domaćeg ambijenta i jezika. To ne znači da ne treba igrati predstave na uvezene tekstove, svetske hitove. Jedna od trenutno najboljih predstava u Beogradu je “Art” po tekstu Jasmine Reze u Ateljeu 212. Već sledeće dve predstave po njenim tekstovima, kao što je “Čovek slučajnosti” na maloj sceni Narodnog pozorišta u kojoj njih dvoje sve vreme sede i misle, odnosno govore unutarnje monologe u vozu, su potpuno nescenične. U najboljem slučaju od tog teksta bi se mogla napraviti TV drama sa krupnim kadrovima. Isto tako i nova predstava “Tri verzije života” u Ateljeu 212 je promašena. U tom smislu smo nekritični. Uvezemo jedan dobar tekst koji naiđe na prijem kod publike i eto još dva teksta iste autorke koji nisu istog kvaliteta. Doduše, i ti tekstovi su odlični za čitanje, ali nisu za predstavu.

Smatram da se kultura jednog naroda, a pozorište je kultura, a ne informacija, bazira na sopstvenom mentalitetu i sopstvenom jeziku. Uvezene tekstove ipak smatram informacijom o svetu. To nije loše, ali ne bi trebalo da bude prioritetno. Sveta je mnogo više nego nas. Ako budemo samo uvozili, uskoro nas neće ni biti. Ima odličnih Koljadinih tekstova poput “Kokoške” koju je Jagoš radio u “Bojanu Stupici”, ali imamo i vlastitu pozorišnu klasiku. U krajnjoj liniji smatram da imamo velike pozorišne potencijale, rekla bih čak prevelike za to kolika smo zemlja. Ako nam zemlja ima desetak miliona ljudi, imamo glumaca, reditelja, dramskih pisaca za zemlju od pedeset miliona stanovnika.

 

Postoji li velika razlika između pozorišta u provinciji i ovih u Beogradu i Novom Sadu?

Praktično imamo dva jaka pozorišna centra: Beograd i Novi Sad. Donekle i povremeno se u trku uključe Sombor i Kruševac. Ostali uglavnom tavore. Pozorište je skupa stvar. Kada smo počeli da zapadamo u sve dublje siromaštvo, pozorište je to prvo osetilo. Nije slučajno Duško Kovačević nedavno rekao: “Kad privreda stane na dve noge, pozorište će stati na jednu.” Tu ima istine. Iz provincije ljudi beže, što zbog začaurenosti sredine, što zbog smanjenih šansi. Kukanje iz provincije da mladi glumci neće da im dođu često ima i drugu stranu, da zapravo ne žele promene koje sa mladim glumcima, takođe, stižu. Poznajem mlade glumce koji su bili stipendisti lokalnih pozorišta, otišli tamo posle akademije, proveli po godinu dana bez ijedne uloge i vratili se u Beograd.

 

Da li je moguće razvijati neki drugi koncept pozorišnog života, recimo da se ne prave pozorišni centri nego da predstave gostuju.

Ni to nije jeftino, jer sa predstavom od tri glumca ide ekipa od deset ljudi, a sa predstavom od dvadeset glumaca ide pedeset ljudi, što znači dva kamiona, autobus... U “Bošku Buhi” nam se događalo da nam prevoz bude skuplji od predstave. Smatram, ipak da ideja G17+, odnosno baziranje pozorišta na jednom centru koji bi pravio mobilne predstave iako je to jedan od mogućih koncepata pozorišta, nije dobra. Za pozorište uopšte nije dobro da se igra samo na jednu formulu. Srbija, a Vojvodina posebno, imaju odličan amaterski teatar. Ne bavim se posebno amaterskim teatrom, ali i u toj formi su skriveni neki od potencijala pozorišnog života. U manjem gradu se uvek postavlja i pitanje publike. Sa mog stanovišta predstava treba da se igra bar malo više puta no što je bilo proba dok je nastala. Prosečno predstava dok se ne pripremi ima pedesetak proba. Dakle, trebalo bi je odigrati bar šezdesetak puta. Mala mesta nemaju taj kapacitet publike. Znam za dramatične situacije, predstava se odigra triput i gotovo. To doduše nije samo specijalitet provincije. Znam za predstave koje u sred Beograda, u Bitef teatru nisu imale više od tri izvođenja. Tamo gde je problem malo publike taj nedostatak treba razrešiti gostovanjem u drugim gradovima.

 

Šta treba da prati pozorišni život i predstave da bi se potencijalna publika zainteresovala?

Pre svega, pozorište mora da ima dobru reklamu. Publika mora da zna da se nešto negde igra. Pravo da ti kažem, ne znam nikoga ko je otišao da gleda neku predstavu zato što je pročitao dobru ili lošu kritiku. Znam da postoje ljudi koji idu u pozorište i oni koji ne idu. U Beogradu je problem što se ne zna kako se nabavljaju karte. Na blagajnama pozorišta postoje karte za određenu predstavu, ali se pozorišta boje da ostave sve karte na blagajni i izlože se riziku. Zato se veći deo karata daje akviziterima, pa se događa da za neku dobru predstavu čovek mesecima ne može da dobije kartu u pozorištu, ali zato može na primer preko Luke Beograd. Pomalo apsurdno. Osim nestašice i našeg generalnog siromaštva, jer pozorišna karta je oko 300 dinara, ljudi nemaju ni dovoljno vremena. Ako dva puta dođe do pozorišta pa ili ne dobije kartu ili je predstava otkazana, postavlja se pitanje hoće li se treći put odlučiti da krene u neizvesnost. Tako gubimo publiku. Informacije o repertoarima u novinama često nisu tačne. Pre svega  je potrebno tačno informisanje. Kritike su važne, poneko hoće da pročita i kritiku, a važna je i reklama. Ali, pozorište nema novac za spot na televiziji jer cena tog spota uveliko premašuje sumu koja se može dobiti za prodatu predstavu, pa smo u začaranom krugu.

 

Ti se, između ostalog, baviš i pisanjem pozorišne kritike. Zašto?

Pa upravo da bih popularisala pozorište. Moje kritike se prilično razlikuju od uobičajenih pozorišnih kritika. One su prgave, smešne, trudim se da budu duhovite, da deluju kao poziv na dvoboj. Ipak, tragično je to da u Knez Mihajlovoj ulici možeš da sretneš čoveka koji ne zna gde je pozorište “Boško Buha”. Kažeš mu: “Pa, to je preko puta “Narodnog pozorišta”. On ne zna ni gde je Narodno pozorište. Pokušaš da pomeneš: “Tik uz Narodni muzej”. Opet nepoznat toponim i tek kad se pomene kafana “Kod konja” razjasni se enigmatična lokacija.

Juče sam srela jednu ženu koja nikada nije bila u pozorištu. To je za mene bilo potpuno neverovatno. Kaže da je nekoliko puta htela da ide, ali uvek joj se nešto isprečilo. Reč je o ženi iz Bosne koja živi u Beogradu od početka ratova.

Jednom sam pak srela jednog bivšeg policajca koji me iznenadio tvrdnjom da Narodno pozorište treba svakako zapaliti. Zainteresovao me njegov pristup. Kaže da je radio kao noćni čuvar dok je Narodno pozorište renovirano i da je to suviše koštalo, pa ga stoga treba zapaliti. Ipak, pozorište opstaje uprkos okruženju u kome nije mali broj onih koji nikada u njega nisu ušli ili imaju neku neverovatnu ideju vezanu za njegov opstanak.

Budimpešta ima pedeset pozorišta. Beograd i kad uračuna sobna pozorišta, poput onog u Rige od Fere, ima jedva dvadesetak, a približno je isti grad po veličini kao Budimpešta. A imamo potencijale. Imamo poslednjih godina duplo više pozorišnih akademija. Sada BK akademija ima 105 studenata glume od kojih su skoro 90 devojke, što je strašna nesrazmera s obzirom na broj ženskih uloga. Na Akademiji nije bilo nikada više od pedeset studenata. Onda postoji Novosadska akademija, pa niška ekspozitura, pa Akademija lepih umetnosti u Zemunu.

 

Želiš li nešto posebno da mi kažeš?

Htela bih da kažem da je dokazano da ljudi koji idu u pozorište žive duže za razliku od onih koji rade u pozorištu i baš zbog toga žive kraće.

 

Zašto je život ljudi iz pozorišta kraći od života njihove publike.

Zato što je stresan. U skoro svim segmentima to je stresan posao, čak i za ljude iz pozorišnog marketinga, operative... Možda nije stresan za vatrogasca u pozorištu, mada skoro sva pozorišta rade bez ptotivpožarne dozvole pa verovatno ni vatrogascima nije lako. Zašto sam prestala da se bavim režijom? Ljudi na probe dođu sa svim svojim problemima kojih ne mogu da se otarase i posao režisera postaje neka vrsta psihoterapije, pogotovu ako je komplikovan zadatak u pitanju. Svi su rastrzani među mnoštvom obaveza jer da bi preživeli moraju da rade na sve strane, pa probe kasne...Ako proba kasni petnaest minuta, možeš da je baciš. A sada skoro sve probe kasne. Prave se predkalkulacije za predstavu koje se uvek probiju. Nikada pozorište ne dobije dovoljno sredstava za predstavu. E, pa za to novca što nedostaje, svaka predstava je stresna. Imaš predkalkulaciju predstave na dvadeset hiljada maraka. De facto košta trideset hiljada maraka, a dobiješ dve hiljade. Razliku pokriva stres.

 

Da li uopšte može da se živi od rada u pozorištu?

Mi spadamo u one zemlje u kojima čovek ne može da živi od svog rada. Ali, smo takođe i zemlja u kojoj ovoliki narod živi ne radeći ništa. Tako da smo stvarno retki. Od rada u pozorištu naravno ne može da se živi. Mora da se radi još negde. Na televiziji, na primer, ali sada ni tamo ne plaćaju. Možda još od reklamnih spotova može da se nešto zaradi. Prvak u pozorištu “Boško Buha” koji ima po tridesetak predstava mesečno, jer mi smo kuća koja igra dečije predstave i nemilice troši glumce je tretiran gore od glumca istog ranga, recimo u Jugoslovenskom dramskom pozorištu koji mesečno ima pet-šest predstava i može da radi i zaradi nešto sa strane.

Neki glumci su u trendu, veoma traženi, stalno pred očima publike, mada dosta jednako kvalitetnih glumaca vapije za ulogom. Na koordinaciji beogradskih pozorišta prilikom sastavljanja repertoara nisu retki dijalozi tipa: “Dam ti dvaput Ninkovića, da mi daš triput Natašu Ninković.” Pritom Ninkovići nemaju među sobom nikakve veze.

 

Kao što, uostalom ni ti nemaš nikakve veze ni sa jednim od opštepoznatih Ojdanića.

7. VII 2002.(neobjavljeno)