Žene
u crnom, Beograd
Počinjem
da pišem istoriju Žena u crnom u Beogradu 13. aprila 99. Tačno 21
dan pošto je započelo bombardovanje NATO-a na
teritoriji Jugoslavije. Završila sam skicu teksta 23. marta
99, dan pre no što su pale prve bombe: moje poslednje reči bile su
ČEKAJUĆI NATO.
Kroz
flešbekove ću pokušati da vam ispričam našu priču, kako je sve
počelo, i da se vratim na ovaj trenutak, na kraj moje priče…
Ništa
ne valjaš, kaže majka Staši Zajović, osnivačici Žena u crnom u
Beogradu, na videu u kome ćerka obučena u urbanu crnu odeću posećuje
svoju majku u Crnoj Gori, staru seljanku obučenu u crno. Ništa ne
valjaš, nisi se udala, nemaš decu, nemaš stan… te stvari koje
radiš…
Pretpostavljam
da je to uobičajena reakcija većine srpskih i crnogorskih majki na
feminizam i žene aktivistkinje (uključujući i moju majku koja je
urbana lekarka): ne gubi vreme, žene su za privatni život, samo je
šljam na ulicama...
Prvo
stajanje Žena u crnom bilo je 9. oktobra 1991. Strašna
godina, ali to je tek bio početak jednog od najdužih ratova
u Evropi: rata na teritoriji bivše Jugoslavije. Jugoslavija je
nezvanično ušla u rat sa Hrvatskom, Slovenija se već bila
otcepila, Bosna je vrila, i od samog početka neki mudraci su
pretili: ali kraj će tek doći sa Kosovom. Sve sam ih mrzela: zvučali
su mi kao svet koji isuviše zna ali zapravo premalo. Mučilo me je
što se svest o zajedničkom životu sa razlikama raspada; u
svim republikama kroz koje sam tada još putovala, istorija je počela
da se falsifikuje, jezik menja, a narodu je zaprećeno novom
istorijom koja MORA da bude drugačija i bolja.
Pokret
Žena u crnom je zapravo kao pacifistička i feministička grupa bio
odgovor na raspad bivše Jugoslavije koji su podržavale
nacionalističke stranke prisutne u svim republikama. Istorijska
pozadina Žena u crnom u Beogradu bile su Žene u crnom u Izraelu,
tamo je nastala originalna ideja (1988) u znak protesta kada je
njihova vlada napala Palestince. (Izraelkama su se pridružile
Palestinke i Amerikanke.) To je zapravo bio osnovni princip celog
pokreta Žena u crnom: protiv učešća sopstvenih vlada u
agresivnim ratovima na tuđoj teritoriji. Drugi pokušaj nastao je u
Italiji, februara 1991: italijanske Žene u crnom organizovale su
kroz celu Italiju stajanja protiv učešća italijanskih vojnika u
Zalivskom ratu. Ideja je bila da
se suština pokreta proširi
izvan nacionalnih granica jedne zemlje kao i trenutnog ratnog područja.
Lepa
Mlađenović, Žena u crnom koja je bila na prvom stajanju u
Beogradu seća se svojih osećanja: “Bilo mi je
veoma neprijatno u to vreme da stojim na ulici. Bilo mi je čudno,
nešto mi je nedostajalo, tada još nisam znala šta, ali sada znam.
Nije postojala tradicija da žene stoje na ulicama u znak protesta:
znala sam za Izraelke, za Italijanke, ali jedno je bilo čuti o tome
a drugo sama stajati. Posle niza nedelja redovnog stajanja taj
element koji nedostaje zasnovan je i pronađen u našem sopstvenom
stajanju: same smo stvorile svoju tradiciju, smisao i jezik.”
Kada
sam pokušala da intervjuišem Stašu u vezi sa njenim prvim
stajanjem odbila me je više puta. Poslednji put bilo je s rečima:
meni je sve to zamućeno, u depresiji sam, probudila sam se u strašnom
raspoloženju, zvala sam telefonom još poslednje prijatelje koji su
ostali u Prištini, i nije ih više bilo. Pre im
je stalno bio zauzet broj a sada zvoni u beskraj. To je
pravilo za sve koji su otišli, ne možeš da dopreš do njih ali se
po telefonu vidi… Žurim na sastanak, tu su mi Italijanke, možda
me one pridignu… Gledajući je takvu na pijaci gde je često srećem,
kako nosi kese i kese zeleniša i cveća, onako mršavu i uzbuđenu,
setih je se kako čita svoj tekst na jednoj feminističkoj
konferenciji: “Na tuđem
jeziku”, pevala je, nije govorila i sve nas je na suze navela. Sećam
je se kako me grli na zelenoj pijaci
među Ciganima i švercerima,
opet punih ruku kada sam plakala pre nekih godinu dana kad su počeli
oružani sukobi na Kosovu. I tada sam počela da pišem svoj dnevnik:
“O normalnosti: moralna opera jednog političkog idiota”. Napisaću
sve u ime svih, rekla sam, ja sam samo hroničarka, Staša je
pesnikinja.
Jedna
žena koja je posmatrala to prvo stajanje opisala ga je ovako:
gledala sam ih kako stoje, bože moj kako sam im se divila, mislila
sam da su jako hrabre, potpuno sam se slagala sa njihovim
transparentima ali sam tek mnogo kasnije smela sa njima da stanem.
Neda
Božinović, 82 godine, koja stoji još od 9. oktobra 91. sa Ženama
u crnom bila je bez struje (zbog bombardovanja), na 13. spratu 24
sata kad sam je zvala telefonom. Rekla mi je, čekaj da malo
razmislim pre no što padne mrak: jedva se krećem ovih dana i bojim
se da neću ovo ludilo nadživeti. Zar ti se ne čini da su svi
poludeli? A onda je veoma ozbiljno izjavila: “Još od 36. godine
ja sam antifašistkinja i aktivistkinja za ženska ljudska prava,
borim se za
mir, toleranciju, zajednički život, ravnopravnost. Proživela sam
rasturanje moje zemlje, bivše Jugoslavije i da bih to preživela
izabrala sam da budem Žena u crnom, da bih spasila vrednosti
koje predstavljaju moj život. Danas se Žene u crnom bore
protiv
globalnog militarizma koji nas sve uništava…” Da li je
dovoljno poetski, pita me, sve sam druge jezike zaboravila osim
političkog. Ti si legenda, odgovorila sam joj bez laskanja. Njeno
znanje i njen život su sama suština legende.
Ovo
je njihova ispisana parola: OSTAJEMO
NA ULICAMA… Mirovna politika u praksi, 9. oktobra 91. IzaŠle
smo sa trajnim, javnim, nenasilnim protestom protiv rata, protiv
nacionalističke i militarističke politike srpskog režima, i
protiv svih vrsta diskriminacije.
Vizuelni
efekat te prve demonstracije, ispred Studentskog kulturnog centra
– nekada, šezdesetih, sedamdesetih i osamdesetih
godina, internacionalnog centra konceptualnih umetnosti,
jednog od retkih
slobodnih prostora sa istorijom u Beogradu – bio je zapanjujući.
Mislim da je to bilo nešto do tada nikad viđeno: bilo je isuviše
različitih elemenata da bi se brzo shvatilo, kao i uvek premnogo
predrasuda: feminizam, Žene u crnom kao iz Njujorka, modnog centra
sveta, a u isto vreme kao i u najprimitivnijim delovima sveta, ili
kao u drevnim vremenima kada je bila dužnost žene da se obuče u
crno u znak žalosti: kontradiktorni elementi reprezentacije. Zatim
još neki: stajanje, mirno stajanje, u tišini sa transparentima,
kao specifičan vid bodi arta koji zajedno sa političkom porukom
podseća na konceptualnu genijalnost Marine Abramović: činjenica
da se žensko telo nudi kao predmet umetnosti a u isto vreme i kao
oruđe razumevanja šta je zapravo umetnost: otvorena upotreba i
poruka ženskog principa. Po prvi put posle prvih ostvarenih
demokratskih izbora u Jugoslaviji, sa višepartijskim sistemom 1990,
otpor žena postao je vidljiv.
I konačno, još mi pada na pamet imajući na umu razvoj
umetničko/političkog jezika pokreta Žena u crnom koji ne razdvaja
formu od suštine, jedna izjava Kulika, ruskog kontroverznog
umetnika, koga su zbog provokativnih performansa više puta hapsili
po prestonicama Evrope: “Došlo je vreme smrti umetnosti, samo je
umetnik preživeo.” U skladu sa tim, princip mobilnog ili aktivnog
stajanja koji se kasnije razvio u plakanje, igranje, ljubljenje,
grljenje, jedenje, pijenje, pevanje Žena u crnom, znači:
autocentrična estetika i politika. Sintija Kokburn komentariše:
stajanje vezuje grupu i čini je statičnom, bezbednom, možeš i da
legneš ili sedneš u trenucima provokacije (kao kada ih je 93.
militaristička desničarska grupa Beli orlovi napala) ali grupa može
da promeni oblik da bi ostala vitalna.
Prva
grupa zapravo bila je komuna bez ijednog zajedničkog imenitelja:
nacije, pola, klase, starosnog doba ili seksualnog opredeljenja.
Jedini zajednički princip bio je pacifizam i velika tolerancija je
vladala među članovima s obzirom na veliki otpor prema postojećem
i budućim ratovima. Struktura prve grupe komune bila je: izbeglice,
ratni dezerteri, feministkinje, glasači protiv rata, manjine (etničke
i seksualne), strani prijatelji i podrška. Svi smo mi Žene u crnom,
i ja, koja se uvek oblačim u belo kad stojim, ili vi čitaoci koji
se slažete sa ovim što pišem: ovo je nakorektniji način da se
ustanovi mobilno članstvo Žena u crnom. Prvi sastanak bio je
psihoterapija: konkretna pomoć konkretnim ljudima u nevolji zbog
rata i novog anarho-agresivnog režima: sama stvaraš sopstvene
uslove razvoja – u ovom slučaju, prvo stajanje, a potom sastanak
i radionica.
Međutim,
jasan razvoj ženskih mirovnih strategija proizilazi iz specifičnog
položaja žena u ratu, naročito u društvenom i političkom
kontekstu u kojem i partije iz opozicije, izuzev vrlo malih (Građanski
savez na primer) zauzimaju nacionalistički stav ako ne u ratu, onda
bar u miru: kao žrtve nasilja ili gladi, politički izopštene iz
javne sfere, s obzirom da rat jeste muška patrijarhalna igra.
Zapravo, nijedna druga grupa osim ženske i ratnih dezertera nije
mogla da ima čist javni
stav i da se pritom nije latila oružja. I prateći ovu vrlo
heterogenu pozadinu za raspravu o vezi između feminizma i
nacionalizma, odigrala se jedna vrlo dinamična i polemična
radionica, kod Žena u crnom, još davne 93. na temu: Da li je rat
pomogao ili odmogao feminizmu u Srbiji? Međutim, pre no što se u
to upustim volela bih da spomenem studiju Gizele Kaplan,
australijske istoričarke, “Feminizam i nacionalizam: Evropski slučaj”
koja tvrdi da u tradiciji Evrope, izuzev dva posebna slučaja (u
Italiji za vreme ujedinjavanja, i u Finskoj), nikad feminizam nije
bio povezan sa nacionalizmom, naprotiv. Ali je radionica u Beogradu
otkrila da pored tradicionalizacije, instrumentalizacije i
naturalizacije koje su žene
pretrpele u našem društvu
(a to se odigralo u celoj bivšoj Jugoslaviji, i u novim državama),
rat u Srbiji je zapravo otvorio jedan novi slobodan prostor zahvaljući
toj pukotini u sistemu. Zapravo država nije mogla da kontroliše
ili prati društvene i humanitarne momente koje je izazvao rat, jer
je bila zauzeta ratovanjem. Tako da su žene iskoristile taj napušteni
prostor da bi ispunile svakodnevne zahteve, ali radeći to na
neki svoj drugačiji način one su izmenile pored svoje svesti i
samo društvo u kome su delovale. Kako kaže Simon Vejl: u trenutnim
istorijskim zbivanjima lične emocije dobiju značenje koje nikad
ranije nisu imale. Posle rata sa Hrvatskom započeo je i bosanski i
u toj situaciji društvenog, etničkog i verskog rata daleko najveći
broj žrtava bio je među ženama i decom (95%). Tako da su žene, a
ne vojnici, postale protagonistkinje i prave žrtve sukoba. Kao
odgovor na ovu apsurdnost žene, čiji su položaji bili sličniji
međusobno nego sa svojim muškarcima, razvile su emocije i jezik
različite od ratnih. Kao posledica, veoma značajna mreža žena sa
sve tri sukobljene strane se razvila, još od samog početka, u
cilju mirovnih i humanitarnih aktivnosti.
Dok
nastavljam da pišem, sa mnogo praznina, jer mi nedostaje
koncentracija na bilo šta izuzev srpskog rata danju i NATO bombi noću,
stiže mi poslednji proglas Žena u crnom…
Apel
vladama članicama NATO-a
Žene
u crnom protiv rata iz Beograda od 1991. rade aktivno za mir i
nenasilje. Politika koja obeležava Žene u crnom protiv rata počinje
na suprotstavljanju svakom obliku nasilja, rata, militarizma,
nacionalizma. Od 1991. najveća žrtva rata je civilno stanovništvo.
To se događa i sada.
Vrednosti
koje podržavamo su život, solidarnost, uvažavanje različitosti.
Već 8 godina razvijamo mrežu razmene i solidarnosti protiv rata,
koja obuhvata žene sa svih kontinenata. Među njima su, naravno, i
žene iz zemalja – članica NATO-a.
Kao
ženska organizacija koja se uvek zalagala protiv militarizma, dakle,
protiv svih oblika vojne intervencije, ovog puta se suprotstavljamo
vojnoj intervenciji NATO-a na SRJ.
Od
vlada članica NATO-a mi zahtevamo:
DA
ODMAH OBUSTAVE BOMBARDOVANJE NA TERITORIJI SRJ
DA
SE OMOGUĆI OBNAVLJANJE MIROVNIH PREGOVORA I DA SE ODRŽI MEĐUNARODNA
MIROVNA KONFERENCIJA O BALKANU
DA
IZBEGLIMA, RASELJENIMA I PROGNANIMA SA KOSOVA OMOGUĆE, AKO TO ONI
ŽELE, POVRATAK ILI ODLAZAK U TREĆE ZEMLJE.
Zahtevamo
od Žena u crnom i od svih ženskih grupa da ovaj apel uruče svojim
vladama.
Ljudska
prava i demokratija se ne mogu nametati bombama i oružjem, već se
jedino mogu podsticatu pregovorima i pružanjem podrške svim
snagama koje se odlučno zalažu za ljudska prava i demokratiju.
Žene
u crnom protiv rata
Beograd,
20. april 1999.
Vraćajući
se na rane devedesete… Od samog početka Žene u crnom su razvile
razne aktivnosti kao telo svoje političke delatnosti: ova vrsta
aktivizma, grassroots
politika bila je jedinstvena, među političkim partijama koje su se
uglavnom bavile teorijom i vlašću. Aktivnosti Žena u crnom bile
su sledeće (razvijale su se u raznim fazama u skladu sa neposrednom
političkom potrebom, kao brz odgovor na političku svakodnevicu, što
je bio i jedan od osnovnih ključeva njihove politike, opet možda
jedina politička grupa u Jugoslaviji koja je uvek brzo, mirovno i
demokratski reagovala
na promene u svakodnevnom životu), po sopstvenim rečima
objavljenim u pamfletu: 1) Protiv politike srpskog režima na
Kosovu 2) Protesti i akcije koji privlače javnu pažnju na zločine
protiv civila u ratu 3) Antimilitarističke akcije 4) Akcije i
protesti unutar internacionalnih kampanja i povodom datuma vezanih
za međunarodni mirovni i ženski pokret 5) Deljenje letaka kao i
civilno učešće u svakodnevnim situacijama 6) Međunarodna
konferencija “Mreža ženske solidarnosti protiv rata” 7) Izdavačka
delatnost 8) Putujuće ženske radionice 9) Prigovor savesti i
antimilitarizam 10) Podrška izbeglicama 11) Alternativna međunarodna
politika 12) Mreža kontrainformacija 13) Unutarnje radionice.
U
nizu radionica Žena u crnom posle stajanja ovo je jedna kojoj sam i
sama prisustvovala i koju mogu da opišem kao specifičnu u odnosu
na ostale na kojima sam bila, s obzirom na potpunu slobodu govora i
pokreta kao i pomanjkanje bilo koje zajedničke strukture grupe:
starost, nacionalnost, društveni sloj.
Sreda,
24.6.98
Danas
sam stajala na Trgu Republike ili Slobode (i SPS i SPO hoće da se
gine za Kosovo i s tim duhom nazivaju trgove i decu) sa Ženama u
Crnom: ZA MIR NA KOSOVU. Kao i uvek, vrlo malo ljudi je bilo
zainteresovano, bilo je nekoliko fotografa, a
jedan je iz čista mira počeo da viče na nas zato što neke
žene nisu htele da se slikaju. Vikao je kao muškarac blesavim ženama:
Zašto vi uopšte stojite kad nećete da se slikate. Rekla sam mu da
ne propoveda. Ne trpim više kulturološke primitivizme, zamalo da
se pobijem sa taksistom koji me je nazvao guskom i pokušao da mi
preseče put. Žene izdajice rata protestuju za mir a jedan
penzioner nas psuju, on bi da se ratuje: kulturološki i on ne
shvata da prelazi sve granice. Sakriven iza svojih godina i pola ne
trpi suprotno mišljenje. Ni pretnje smrću nas ne mogu promeniti,
samo nas učvršćuju u primitivnoj agresivnosti ili sebičnoj
nezainteresovanosti. Pacifisti traže vojnu intervenciju, desilo se
prvi put za Bosnu pre nekoliko godina, dešava se sada opet. Ja sam
politički idiot, nijednu vojnu intervenciju ne podnosim nigde, pa
ni ovde gde živim. Ja se jednostavno plašim jer znam da je blizu,
osećam da nemam snage da bežim, i znam da sa druge strane za nas
iz obora nema mesta.
Kasnije
sam u radionici rekla: Ja sam u nervnom slomu, mobilišu moje muškarce,
ne mogu da ih zaštitim… Psovala sam i vikala i glasno plakala.
Niko nije obraćao pažnju na moj ton, ali neki su ponudili
konkretnu pomoć: od kafe, do zagrljaja i pravnih saveta, novca…
Nikada mi se tako nešto ranije nije desilo…
Ovo
su naslovi brojnih radionica tokom ovog niza godina, i ti naslovi više
od bilo kojih teorija opisuju problem: “Razrešavanje, politički
model kao i mračna vremena u Srbiji/Jugoslaviji”; “Demokratura:
sistem izgrađen posle diktature”; “Kulturni otpor kulturnoj
dominaciji”; “Nenasilne strategije”; “Ne donosi mir već
budi solidaran sa lokalnim grupama (nov politički jezik)”;
“Kako utiče rat na naš seksualni život”; “Nostalgija”;
“Da li žene menjaju politiku”; “Lezbejstvo i politička
odgovornost”; “Krivica”; “Sagorevanje”; “Tišina nas neće
zaštititi”; “Etničko čišćenje”; “Rasizam i ksenofobija”;
“Rat i zaborav”; “Da li postoji razlika između agresora i
branioca domovine”; “Ženski život i fundamentalizam”;
“Lično je internacionalno”; “Protiv sporazuma između
lokalnih i internacionalnih militarističkih grupa”…
Sada
bih želela da se koncentrišem na jednu ključnu tačku iz misli/radionica/govora
tela Žena u crnom: nelojalna sam. Ova rečenica je izazvala mnogo
bola mnogim ljudima, naročito ženama, onim koje su se usudile da
je izgovore u patrijarhalnoj, emotivno-kulturnoj sredini: zapravo
koren ovakvog razmišljanja leži u starogrčkom pojmu
“demokratske” zajednice u kojoj su žene (i većina muškaraca,
ali sve žene) bile isključene iz bilo kakvog političkog života
kao i pristupa informacijama. Reč “idiot” je prvobitno u staroj
Grčkoj označavala osobu kojoj su informacije bile nedostupne i tek
je kasnije ta reč regredirala u značenje koje danas nosi. Ali Žene
u crnom u Beogradu često citiraju mit o Kasandri u interpretaciji
Kriste Volf, znači u feminističkom čitanju: žene su nelojalne,
to jest, ne stoje uvek iza svojih muškaraca (očeva, muževa, braće)
i svojih država (nacionalnog, političkog i teritorijalnog) tako
negirajući patrijarhalne strukture modernih demokratija zasnovanih
na starogrčkim mizoginim demokratijama. I tako žene
progovaraju: u svoje ime, misao kroz telo, kroz kultne susrete, bez
podvale od sopstvenih, na tuđem jeziku da se bol smanji, stvarajući
utopije… (naslovi radionica).
Jedan
od najboljih primera otelotvorenih aktivnosti i ideja
su internacionalni godišnji susreti Žena u crnom: do sada
šest u Vojvodini, na različitim mestima, na jezeru, u šumama, pod
šatorima… ta tri dana budu ushićenje radosti uz suze koje
uz
premalo sna, previše razgovora, muzike i vina dovode do
katarze. Godine 1996.
u Novom Sadu odigralo
se prvo lezbejsko venčanje, između Albanke i Britanke, i
proslavljeno je sa ženskim/ženstvenim
ritualima igranja i pevanja…
Evo
još nekih od inicijativa opšteg značaja: ritual stajanja grupe,
osim svake srede na trgu Republike, odigrava se svakog 8. marta:
sjedinjujući trenutak sa svim ženama sveta. Poslednje stajanje ove
godine koncentrisalo se na zaustavljanje rata na Kosovu,
zaustavljanje intervencije NATO-a…
Žene
u crnom su takođe objavile zajedno sa Feminističkom
94 iz Beograda alternativnu žensku istoriju, koju je napisala
Neda Božinović, jedna od osnivačica i najstarija članica grupe:
“Ženski pokret u Srbiji u 19. i 20 veku”. Iz ove knjige se
jasno vidi da su žene
živele i vodile jedan alternativni ne samo privatni već izrazito
živ politički ili javni život u poslednja dva veka. Vidljiv kao i
poslednje stajanje 8. marta protiv rata. Tekstovi o njihovim
aktivnostima, radionice, pamfleti, pisama se objavljuju kao dokument
ženske trajne alternativne agende/istorije/teorije, vidljive i od
opšteg značaja.
Vidljivost
tela politike ili otelotvorena teorija u konkrektnim protestima ili
predlozima, njen neposredan uticaj na svakodnevicu, kao i odgovor na
nju, zapravo je osnovna ubojitost grassroots
političkog i demokratskog angažmana Žena u crnom... Godine 1997,
sasvim iznenada celokupno srpsko društvo stupilo je u istu akciju:
čuveni građanski protest protiv falsifikovanih rezultata na
izborima, takozvana revolucija buke u kojoj je i do 500 000 ljudi
svakog dana marširalo ulicama Beograda. To je jedan od najvećih
građanskih protesta u 20. veku, imajmo na umu da se odigravao kroz
celu Srbiju u svim većim gradovima, dok je u Beogradu 1/4 stanovništva
bila na ulici svakog dana i to bez vođa. Zapravo su vođe iz
opozicije trčali za narodom da bi svoje govore održali. Bilo je to
potpuno nehijerarhijsko, demokratsko okupljanje sa različitim
grupama i simbolima, suočavanje sa kordonima policije i nošenjem
ličnih proglasa i oznaka. Žene u crnom učestvovale su u protestu
sa svojom zastavom mira duginih boja. U jednom trenutku napala ih je
desničarska grupa koja je takođe učestvovala u demonstracijama,
napala je njihovu odbranu homoseksualnosti. Ovaj incident govori o
uobičajnoj pojavi u svim masovnim inicijativama, na kraju će sami
saveznici jedni drugima suditi. I to da seksizam, militarizam i
nacionalizam uvek zajedno nastupaju. Iz toga prozilazi raspad
koalicije Zajedno, političkog saveza koji je preuzeo vođstvo
protesta, čime je izvojevana pobeda nad zajedničkim neprijateljem,
vladajućom strankom predsednika Miloševića koja je bila odgovorna
za krađu na izborima. Žene u crnom bile su kritične i na distanci
u odnosu na strukturu masovnih demonstracija ali ideja o uličnoj,
masovnoj i spontanoj, pozorišnoj/političkoj volji građana zapravo
je pripadala najširem konceptu politike pokreta Žena u crnom.
Kraj
veka je, jednog od najneljudskijih koje je čovečanstvo proživelo;
pa ipak i jednog od najuspešnijih, imajući na umu čovekov
intelektualni i praktični domet: nije samo proglašena smrt
umetnosti već i čovečnosti. Takođe je najsuroviji vek bio
revolucionaran za ženska ljudska prava zahvaljujući dvema činjenicama:
kontracepciji i tehnološkoj revoluciji. Ova prva menja biološku
ulogu žene u društveni izbor. Druga eliminiše fizičku snagu kao
ključnu osobinu u podeli muško/ženskih uloga i moći. I tako žene
konačno mogu da prate muško dominantno društvo bez “ometanja”
čovečanstva. Međutim ova promena donela je dublje i kvalitetne
promene u ženskoj definiciji politike i pravila, koje su
izražene u stanovištima
grupe Žene u crnom: Nema politike milosrđa već promena; Ne
finansirati rat već zdravlje i obrazovanje; Alternativna ženska
ekonomija…
Možda
je najznačajniji vid teorijskog rada otelotvorenog u veoma praktične
incijative, konfrencije i sastanke po lokalnim selima i po svim
svetskim kontinentima koncept takozvane Međunarodne alternativne
politike zasnovane na globalizaciji
politike i patrijarhata koja dovodi do globalizacije potreba i
nepravdi u društvenom statusu najveće manjine na svetu: žena. Kao
spisateljica primetila sam da je priča silovane devojke iz skupog
koledža u SAD-u gotovo
identična priči sredovečne silovane seljanke iz Bosne. Elementi
društvene konstrukcije otpadaju kao fasada koja se ruši sa suštine
stvari koja glasi da je poslednje ropstvo na ovom svetu žena i dece
u patrijarhalnom, agresivnom muškom svetu u celini.
Dok
ovo pišem, rat se nastavlja, strahote na Kosovu, bombardovanje
i očaj
svuda po Srbiji:
Beograd tone u
čudu i
preispitivanju prošlosti, u sumnjama u vezi sa budućnošću…
Pitam se, kako bi danas izgledalo stajanje Žena u crnom da NATO
bombe nisu sjedinile svu moć i većinu stanovništva na jednu
stranu, ućutkujući onu dugu, svodeći je na nevidljivu, nepotrebnu
prašinu...
Poslednje
stajanje na godišnjicu Žena u crnom odigralo se 9. oktobra 98.
Imalo je ceremonijalno obeležje. Bila je prisutna celokupna
opoziciona inteligencija. Na ivici građanskog rata i novih pretnji
NATO bombardovnja. Otišle smo na stajanje sa spremnim dokumentima i
malim izbegličkim priborom: nismo bile sigurne šta nas čeka.
Policija je bila tu, u tišini čuvajući demonstracije od
agresivnih prolaznika koji su kao i uvek komentarisali psovkama i
mizoginim uvredama. Žene obučene u crno stajale su u ritualnom
krugu sa dugačkim parolama ispisanim na dugačkim zastavama dok su
novi simpatizeri i učesnici međusobno razgovarali: i to se
pretvorilo u neobično opušten skup, ozbiljan ali vezujući. Dobila
sam konkretno osećanje da opozicija postoji u mom gradu, u mojoj
zemlji... i da nam Žene u crnom
daju oblik, javni prostor i jezik. Konceptualna akcija ove
godišnjice bila je tabla sa 100 papira a
na svakom je velikim slovima pisalo PRIZNAJEM… Simbolično
je prvih sto učesnika upisalo svoja priznanja; evo pesme koju sam
sastavila iz tih fragmentarnih, iskrenih i bolnih reči…
7
godina Žena u crnom i dalje smo na ulicama
Priznajem
Ja
Jelena priznajem samo životu
Optužujem
Priznajem
da sam 1991. bila protiv rata kao i sada
Jednostavno
priznajem.
Da
nikada neću biti lojalna ovim vlastima i da volim
Sabahet i Miru i Vjosu i Anu
Sve
što ste napisale
Da
sam lojalna nenasilju, solidarnosti, prijateljstvu a nelojalna svim
oblicima autoritarne vlasti, nasilja, mržnje
Da
ne mogu više da izdržim
Da
sam živela dva života, jedan u Sarajevu a jedan u
Beogradu.
Da
nisam tražila da nam se sve to desi ali da nisam znala da ga sprečim
Sve
promene priznajem i da sam izdajica u svakom smislu
Da
sam izdajica vladajućih militarističkih
vrednosti u srpskom društu
Da
ću protestovati protiv svih oblika nasilja, rata i diskiminacija
Da
sam pevala bosanske pesme i igrala alabanske igre sve vreme rata
Da
mrzim nasilje i ubijanje
Priznajem
ali i optužujem
Da
nasilje na Kosovu ne može da prestane u prisustvu srpske policije,
ali može sa internacionalnim snagama koje će omogućiti mir i
pregovore
Nema
šanse da idem u vojsku.
Baci
to militarističko sranje u đubre
gde mu je mesto
Piznajem
da neću odustati od svojih ubeđenja po cenu da završim u zatvoru
Da
sam od početka mirovnog pokreta bila aktivna učesnica u svim
antiratnim okupljanjima
Da
ću da organizujem još jednu antiratnu kampanju ako nastavite sa
ovim sranjem
Da
sam evropejac, građanin sveta i nepomirljivi opozicionoar ovom režimu
Da
poštujem ljudska prava drugog i da sebe smatram pre svega građankom
Da
ne priznajem rat, diskriminaciju, kriminalce i beznađe
Da
sam sedam godina kovala zaveru protiv nacističkog režima
Da
sam ogorčena da vlasti u Srbiji i Jugoslaviji neprekidno huškaju
na rat
Da
sukobi moraju da se rešavaju putem pregovora a ne nasiljim
No
pasaran!
Da
čitam knjige, da volim pozorište, da govorim strane jezike, da
volim slobodu misli
Da
je naš život mir, kreativnost i da sam razmišljala i radila na
tome još od kad sam to naučila od svojih drugarica
Sve
priznajem i mnogo još toga
Priznajem
sve što je napisano na panelu
Da
ste najprincipijelniji deo ovog populusa.
Hvala
vam
Sve
smo mi žene u crnom!
Od
100 simboličnih papira sa zaglavljem Priznajem na tabli na Trgu
republike u Beogradu u toku jednočasovnog protesta Žena u crnom,
svi su bili potpisani a polovina
je bila ispisana gore navedenim tekstovima.
Kada
sam dan kasnije odnela pesmu u nezavisni dnevni list “Naša
Borba” da se objavi, policija
je već bila ušla u njihove prostorije: to su zapravo bili
poslednji dani slobode štampe u Srbiji koja je potpuno ugušena
prvim NATO bombama i ratnim zakonom, posle deset
godina nečega što jeste bio autentičan razvoj civilnog društva
zasnovanog na slobodi a ne anarhiji štampe. Jugoslavija je zapravo
bila zemlja sa najvećim izraženim potencijalom od svih bivših
jugoslovenskih republika bez obzira na jaku represiju vladajućeg režima.
Sada je sve to prošlost, deset godina borbe, malih koraka, akcija,
traženja nečega što je trebalo da bude društvo u tranziciji
pretvorilo se u otpad od demokratije i civilnog društva, vidiljiv
kroz ruine od mostova, zgrada, traumatizovanih ljudi…
Žurim
da završim ovaj tekst i da ga pošaljem elektronskom poštom, našim
poslednjim sredstvom komunikacije sa ostatkom sveta, jer nam je
najavljeno da će uskoro biti bombardovana telefonska mreža. Drugačije
sam planirala da napišem ovaj esej, da svet takav kakav jeste nije
krenuo ovim putem…
Beograd,
30. april 1999.
Posle noći žestokog bombardovanja